Figur i Fossekleiva 2016

 

Workshops

 

Skyggeteaterverksted

Skyggeteaterverksted

Shadow puppet theatre workshop

Come and explore possibilities and techniques in shadow puppetry.

For children and adults alike.

Workshop held by Marionetas de Mandragora, in English and Norwegian.

 

Dette er en to timers workshop der vi utforsker muligheter og ulike teknikker, og sammen lager skyggeteater.

For barn og voksne.

Workshop'en ledes av utøverne i Marionetas de Mandragora, og vil foregår på norsk og engelsk. Ikke behov for engelskkunnskaper for å delta.

 

Masterclass

Masterclass

enVide neFelibata (Portugal)

Ukonvensjonell figurbaking

 

Masterclass vil foregå på engelsk.
Deltakerne vil få utdelt et dokument med beskrivelse av materialer og verktøy på norsk, engelsk og portugusisk.

enVide neFelibata har bygget figurer siden 1998 og er en av grunnleggerne til Teatro e Marionetas de Mandrágorá, og kompaniets designer.

Som kunstner utforsker han gjerne tilfeldigheten. 
I denne Masterclass får man innblikk i Mandrágorás ulike designprosesser. Det blir avsløringer og praktiske forsøk. Ukonvensjonelle metoder er et hovedtema såvel som lavbudsjett materialer sammenlignet med dyrere materialer.
Feil skjer. La feilene skjer når du eksperimenterer og ta med til ditt atelier og kall dem teknikk.

 

 

 

 

 

 

Masterclass

enVide neFelibata (Portugal)

Unconventional puppet baking

 

The masterclass will be held in English.

A cheat sheet will be given with tools and materials translations (Portuguese/English/Norwegian)

enVide neFelibata has built puppets since 1998 and is one of the Teatro e Marionetas de Mandrágorá puppet company founders, and the main art director.

As an artist he explores the desecration of art and goes into collaborations with other fellow artists. The randomness is also a major factor of his own personal work.

At this masterclass we’ll be able to see some of Mandrágora’s artwork and learn about the procedures used to achieve such results. Every tiny detail on the HOW TO will be revealed and some practical experimentation will be made. Unconventional methods will be the main subject as well as low budget materials and tools versus the higher quality ones.

Mistakes happen. Allow mistakes when you are testing and learning and then bring those to your studio and call them techniques.

 

For professional artists and students

 

Forestillinger

 

Generations, Hans C. Andersen (PL)

Andre steder ,01.10.2016, kl. 12.00

Generations

Outdoor show with giant puppets

Generations is a street (open air) performance using big puppets and string marionettes. It is about theatre (puppetry) art and civilization surrounding it. It is the story of an artist (puppeteer) trying to change the world around him. Finally he succeeds and the world turns into to a more positive mood.

H C Andersen theatre was founded as a puppet theatre, and is useing a wide spectrum of different theatre conventions and techniques: puppets, masks, drama, acting, dance, pantomime.

Past productions include pieces from Polish and international classic literature for children (Peter Pan", "Cinderella", "Little Red Riding Hood"), contemporary texts ("Sad Rhino" by Leszek Kolakowski or "Panama" by Janosh). There are puppet shows, musicals ("Adventures of Maya", "The Bee"), contemporary dance performances for children ("The Beauty and The Beast", "Queen of The Snow", "Alice in Wonder Land"), and puppet performances for adults "Song of Roland" or "Endgame" by Samuel Beckett or big open air performances ("Three Musketeers", "Generations").

 

The theatre invites foreign artists to cooperate on productions; directors, designers, choreographers, dancers, composers. Such collaborations include Eva Farkasova and Stanislaw Stasko (Slovakia), Mirka Valentikova (Czech Republic) Mark Pitman, Iklooshar Malara and Shaun Myatt (Great Britain), Giedre Brazyte (Lithuania), Jack Timmermans (Holand), Simone Thiis (Norway) or Sebnem Cirit, Ece Okay and Zeky Tuzun (Turkey).

 

Generations

En utendørs forestilling med store dukker

Generations forteller historien om en dukkespiller som forsøker å forandre verden rundt seg.

Hans Christian Andersen Teater er et av de 25 teatrene i Polen som for det meste spiller for barn og unge.

Teatret ble grunnlagt som et figurteater, men bruker et bredt spekter av ulike teaterkonvensjoner og teknikker: figurer, masker, objekter, skuespill, dans, pantomime. Teatrets nesten mer enn 60 års historie er full av forestillinger som fortsatt huskes godt av publikum.

Det er klassiske forestillinger for barn som "Peter Pan", "Askepott", "Rødhette", og mer moderne "friske" tekster både av polske og internasjonale forfattere som "Sad Rhino" av Leszek Kołakowski eller "Panama" av Janosh. Det er dukketeater, musikaler ("Adventures of Maya, The Bee"), moderne dans for barn ("The Skjønnheten og udyret", "Snødronningen", "Alice i Eventurland"), og figurteater forestillinger for voksne "Song av Roland" eller "Endgame" av Samuel Beckett eller store friluft forestillinger ("Tre musketerer", "Generations").

Teatret inviterer utenlandske kunstnere til å samarbeide på produksjoner, og har bl.a. arbeidet med Eva Farkasova og Stanislaw Stasko (Slovakia), Mirka Valentikova (Tsjekkia) Mark Pitman, Iklooshar Malara og Shaun Myatt (Great Britain), Giedre Brazyte (Litauen), Jack Timmermans (Holand), Simone Thiis ( Norge)og Sebnem Cirit, Ece Okay og Zeky Tüzün (Tyrkia).

 


BLIND, Duda Paiva (NL)

Teatersalen, 10.01.2016, kl. 15

blind1_Patrick_Argirakis-150x150.jpg

Blind

- en varm, rørende og humoristisk forestilling som kombinerer dans og figurteater.

Blind er en virtuos og estetisk vakker forestilling, full av lun ironi som også provoserer i sin tematikk.

Blind er en co-produksjon med Figurteatret i Nordland og Black Hole Theatre (Australia). I samarbeid med Verdensfestivalen for dukketeater i Charleville Meziers (Frankrike) og Korzo Theater (Nederland).

“It’s as delightful as it is heartbreaking and too beautiful to define» The Sidney Morning Herald

“A rich rewarding delight” Stage Whispers, Australia

Konsept: Duda Paiva, Nancy Black

Utøver: Duda Paiva

Regi: Nancy Black

Multimedia/teknikk: Hans C Boer, Mark Verhoef, Wilco Alkema

Co-produksjon: Black Hole Theatre [AUS], Figurteatret i Nordland [NO], Festival Mondial des Théâtres de Marionnettes [FR], Korzo Theater [NL]

For voksne

 

Blind

In this new solo work renowned dancer/puppeteer Duda Paiva draws on his childhood, during which he suffered an illness that blistered his body and left him temporarily blind. His surreal path to healing involved both shamanic and western medicine.  BLIND transforms this experience into a metaphor about disability, rejection, and resolution. Often interacting with the audience, it is funny as well as moving.  Never didactic, it finds the political through intimacy, woven into a rich theatrical tapestry of dance, puppetry, adaptations of Yoruba songs from a unique Afro-Brazilian subculture, and driving forces of sound and light.

Press:

“In Blind Duda Paiva dances with his demons…The man might have been distorted, repulsive – but he is not. When he dances, he looks more like an asymmetrical Hieronymus Bosch…powerful choreography and direction…strongly supported by soundscape and decor… beautiful puppets from grotesquely realistic to almost abstract…they remind you of portraits by Marlene Dumas.”  ****theaterkrant

Concept Duda Paiva, Nancy Black

Direction Nancy Black

Choreography/puppet coach Duda Paiva

Performer Duda Paiva

Music/sound design Wilco Alkema  

Light design Mark Verhoef  

Puppets Evandro Serodio, Duda Paiva

Yoruba teacher/theatre anthropologist Patrick Oliveira

Dramaturgical advice Nienke Rooijakkers   

Costumes in decor Machtelt Halewijn   

Costume performers Atty Kingma  

Decor realisation Daniel Patijn  

A coproduction with Black Hole Theatre [AUS], Nordland Visual Theatre [NO], Festival Mondial des Théâtres de Marionnettes [FR], Korzo Theater [NL]  * co financed by Performing Arts Fund NL  * with a lot of thanks to Hans C. Boer, Domokos Kovacs, Patrick Oliveira, MapLab Utrecht.


Kaffeslabberas hos Palmine, Ragni Halle (N)

Skånegaten 6, 01.10.2016, KL. 17.15 + Skånegaten 6, 08.10.2016, kl. 18.15

palmine.jpg

Kaffelabras hos Palmine

- figurteater hjemme hos ... Palmine inviterer til kaffeslabras i et privat hjem i Svelvik: Skånegaten 6.

Hun har stelt istand, bakt og traktet - og rundt bordet er det plass til ti gjester.

Ta med venner eller kom alene, dette er en opplevelse utenom det vanlige!

 

For alle aldre.

Varighet ca 1 time.

Servering.

 

På grunn av svært få plasser, gjelder ikke dagskort på denne forestillingen.  

 

Buss 91 fra Berger gård (Fossekleiva) 1.10.  kl. 17.01 og 8.10. kl.18.01 

Coffee at palmine's

- puppet theatre at home...

Palmine is inviting you for coffee and cake at a private house in Svelvik: Skånegaten 6.

There are ten chairs around her table.

Bring some friends or come alone - this is an experience out of the ordinary!

 

For all ages.

Duration about 1 hour.

Food and drink included.

 

Due to very few seats, the day passes do not cover this show.

 

Bus number 91 leaves Berger gård at 17.01 on 01.10. and 18.01 on 8.10


Rikkepetrikke og ramperommet, Ester Marie Grenersen (N)

 Prøvesalen, 01.10.2016, kl. 17

 

 

Dramatikkens Hus/Oslo Nye Teater/Figurteatret i Nordland "Rikke Petrikke og Ramperommet"

av Ester Marie Grenersen

 

Lesning av manus i prosess. Gratis adgang.

Etter lesningen er publikum velkommen til å komme med innspill og reaksjoner.

Rikke får ikke sove og gruer seg til å gå på skolen dagen etter, dessuten er det umulig å sove når Dyna og Puta plutselig blir levende. Til slutt viser Romvesenet seg og ting faller på plass.

Medvirkende: Ester Marie Grenersen, Ingrid Liavaag og Marianne Edvardsen samt scenograf Christine Lohre og Kunstnerisk leder for Dramatikkens hus Line Rosvoll.

Første kritiker uttaler:

«Les den en gang til, mamma, vær så snill, det er så morsomt!» Jonathan 5 år. 

Prosjektet er et samarbeid mellom Oslo Nye Teater, Figurteatret i Nordland og Dramatikkens hus. Formålet har vært å stimulere dramatikere til å skrive for figurteater.

Først og fremst ønsker man at det skal bli flere urpremierer på scenetekst laget spesielt for figurteatret. Det er også en målsetting å inspirere, og å gi en utvidet forståelse for hvordan objekter/figurer/dukker kan brukes i tilblivelsen av scenetekstmateriale.


1 1/2, Frida Odden Brinkmann (N)

Teatersalen, 01.10.2016 kl. 20

1 1/2

1 1⁄2 er en underfundig forestilling om ensomhet.

Vi møter dukkemannen Antero som ønsker å starte på nytt. Han vil skape seg en tilværelse der han har full oversikt og kontroll - hvor ingen bryr seg eller lager bråk. Men Antero utfordres av en snikende ensomhet. En annen stemme dukker opp. Snakker han med seg selv? Holder han på å bli sprø? Eller finnes det virkelig noen der som vil møte ham?

Hvordan skal Antero komme seg videre og finne lykken?

Frida Odden Brinkmann er sjonglør og sirkusartist, og med 1 1⁄2 forener hun figurteater og nysirkus i en forunderlig soloforestilling for både store og små.

Forestillingen varer i en halv time og passer best for voksne og barn fra 6 år og oppover.


Aktør/idé/manus: Frida Odden Brinkmann

Regi/dramaturgi/manus: Anne Mali Sæther

Lyd design/komponist: Anthony Barratt

Dukkehodemaker: Sjur Odden Skjeldal

Regi/manus (forprosjekt): Rudi Skotheim Jensen

Skuespillerkonsulent (forprosjekt): Brit Lossius

Produsent: Frida Odden Brinkmann

Scenografi: Monica Valsø Nestvold Tekniker/grafisk design: David Skauen

www.amazingantero.com 

1 1/2

1 1/2 is a devious performance about loneliness.

Antero is a puppet man who wants to start all over again. He wants to create a world in which has total control and where there is noone who bothers him. But Antero is challenged by an increasing sense of loneliness. Another voice appears. Is he talking to himself? Is he going crazy? Or is there really someone else there who wants to meet him?

How is Antero to move on and find happiness in his life?

Frida Odden Brinkmann is a juggler and circus artist, and in this show she unites puppetry and circus in a most devious way.

The performance lasts for 1 1/2 hour, and suits adults and children over 6 years old.

 

Script/idea/performer: Frida Odden Brinkmann

Script/dramaturgy/director: Anne Mali Sæther

Lighting designer/composer: Anthony Barratt

Figure head maker: Sjur Odden Skjeldal

Script/director (pre-project): Rudi Skotheim Jensen

Acting consultant (pre-project): Brit Lossius

Producer: Frida Odden Brinkmann

Set designer: Monica Valsø Nestvold

Technician/graphic design: David Skauen

www.amazingantero.com


Macbeth, Teater Allena (S)

 Kafé Jebsen, 01.10.2016, kl. 21

Macbeth

 

En øl, en termos, en tomat og en "mosbricka" (potetmos med pølse og tilbehør),

er noen av rolleinnehaverne i denne kultforestillingen.

Macbeth spilles av en tomat og kong Duncan av en boks tomatpuré - dette er Shakespeare slik du aldri har sett det før.

Forestillingen spilles på et bord, noe som gir stor nærkontakt med publikum.

Av og med Lasse Åkerlund

"Jeg spiller ikke teater for å få tiden til å gå, jeg spiller for å få den til å stanse"

(Lasse Åkerlund)

Varighet 40 minutter

 

Macbeth

 

A beer, a thermos, a tomato and a plate of bangers and mash are some of the characters in this cult performance.

Macbeth is performed by a tomato and king Duncan by a tin of tomato pureé - this is Shakespeare like you have never seen Shakespeare before.

The show is performed on a table, ensuring an intimate relationship with the audience.

Created and performed by Lasse Åkerlund.

"I don't do theatre to pass the time, I do theatre to make time stop"

(Lasse Åkerlund)

 

Performance time 40 minutes


KAN PAPIR PUSTE, RAGNI HALLE (NO)

Prøvesalen 02.10.2016 kl. 12

Kan papir puste?


Forestilling og figurteaterverksted for barn

Hvor mange vesener finnes inni rullen med gråpapir? Hvordan snakker en papirpose?Hva gjemmer seg i skyggene?

Dukkespiller/-maker Ragni Halle fører figurene i forestillingen, veileder barna i dukkemaking og hjelper barna å lage sine egne små scener.

Musiker Tore Ljøkelsøy skaper lydbildet, både til Ragnis og til barnas egne forestillinger. I tillegg bistår han under dukkemakingen.

På dette figurteaterverkstedet jobber de med gråpapir, med å gjøre om noe ordinært til noe helt fantastisk.Verkstedet er tredelt. Først holder Ragni og Tore inspirasjonsforestilling. Så lager de figurer sammen med barna, kun fantasien setter grenser. Til sist leker de seg fram til kjernen i figurteater, å gjøre det ikke-levende levende.

Varighet 45 minutter

Can paper breathe?


How many creatures exist inside a roll of grey paper? How does a paper bag speak? What is hidden in the shadows?

Puppeteer and puppetmaker Ragni Halle performs as well as help the children create their own paper puppets and perform little scenes with them.

Musician Tore Ljøkelsøy creates the soundscape, for both Ragni's show and the children's shows.

In this puppet workshop they use grey paper, and transform the ordinary into the fantastic.

Can paper breathe? consists of three parts; Ragni's performance, the paper puppet workshop and finally the unravelling of the magic in puppet theatre - giving life to the object.

Can paper breathe? lasts for approximately 45 minutes


Havet, Aaflot produksjoner (N)

 Teatersalen  02.10.2016 kl. 13

Havet

Aarflot produksjoner i samarbeid med D'Orfeu og Marionetas de Mandagora

 

- en reise for de minste

Frosken, Fuglen og den lille Musa legger ut på en reise over og under havet - bli med, da vel!

Forestillingen er et resultat av prosjektet Hands full of shells, feet full of flowers - et samarbeid mellom de portugisiske kompaniene D'Orfeu og marionetas de Mandragora og norske Aarflot produksjoner. Prosjektet har tatt utgangspunkt i norsk og portugisisk folklore og eventyrtradisjon knyttet til havet, og er spesielt inspirert av Theodor Kittelsens liv og verk.

Den portugisiske versjonen av forestillingen, "Conchas", hadde premiere 10.april i Ilhavo og har turnert i Portugal i vår og sommer, og vises også på FiF.

Medvirkende: Idun Losnegård og Lenka Rozehnal

Konsept og produksjon av figurer: Marionetas de Madragora

Musikk: Ricardo Falcao og Annika Westgård (fele)

Regi og bearbeidelse norsk versjon: Franzisca Aarflot og utøverne.

Lysdesign og teknikk: Niels A W Jensen

 

Produksjonen er støtte av Fond for lyd og bilde og Pegada cultural.

 

The sea

Aarflot productions in collaboration with D'Orfeu and Marionetas de Mandragora

 

- a journey for the wee ones

The Frog, The Bird and The little Mouse embark on a journey across and underneath the sea - come and join them!

The performance is the result of the project Hands full og shells, feet full of flowers - a collaboration between the Portuguese companies D'Orfeu and Marionetas de Mandragora and Norwegian company Aarflot productions. The project is inspired by Portuguese and Norwegian folklore and storytelling, and specifically the life and work of Theodor Kittelsen.

The Portguese version, "Conchas", opened in Ilhavo on April 19th and has been touring in Portugal before visiting FiF.

Performers: Idun Losnegård and Lenka Rozehnal

Concept and puppets: Marionetas de Madragora

Music: Ricardo Falcao og Annika Westgård (fiddle)

Direction and adaptation Norwegian version: Franzisca Aarflot and the performers.

Lighting design and technique: Niels A W Jensen

 

With the support of Fond for lyd og bilde and Pegada cultural.

 

 

 


Grå gubber leker med fyrstikker, Kattas Figurteater (N)

Teatersalen 02.10.2016 kl. 16

Grå gubber leker med fyrstikker

 

HC Andersens historie om piken med svovelstikkene blir gjenfortalt på en humoristisk og tankevekkende måte i denne forestillingen, som fremføres med spilleglede, galskap og lekenhet.

Den lille piken med fyrstikkene av H. C. Andersen handler om den fattige jenta som går gatelangs i kulda på selveste nyttårsaften for å selge fyrstikker. Ingen kjøper noe av henne.

I denne forestillingen skal dukkespilleren, Tessa framføre Piken med fyrstikkene. Men publikum blir forsinket på grunn av gjøgleren, Erlend, som opptrer like utenfor teaterlokalet. Det hele starter konfliktfylt, men de to får etter hvert et felles prosjekt. Barna i salen blir deltakere i prosjektet, for alle vil redde den lille piken. Dermed blir den planlagte forestillingen endret. Dukkespilleren og Gjøgleren forenes i ønsket om å redde den fyrstikkpiken. Men er det mulig å endre H. C. Andersens eventyr?

Grå Gubber, er en hel kolleksjon av små, grå mannslinger og nå også en del kvinnslinger skapt av Jon Mihle. Disse små grå underlige skapningene har blitt brukt i små episodiske videoer, til læring og til ulike improvisasjoner. I 2009 fikk de sin helt egen forestilling og siden den gang er familien vokst etter hvert som vi har ønsket oss nye grå gubber og kvinner. Grå Gubber har sin egen nettside: www.grågubber.no

 

Manus: H.C. Andersen og Anne Helgesen

Regi: Anne Helgesen

Figur- og maskemaker: Jon Mihle

Musikk: Bendik Hovik Kjeldsberg

Skuespillere/Figurspillere: Tessa Lepistö og Erlend Tveite

Spillende tekniker: Daniel Sørdalen

Produsent: Iselin Skagen

 

Forestillingen varer 45 minutter

 

Grey old men play with matchsticks

 

H C Andersen's tale The little girl with the matchsticks is recreated in a humourous and original way in this show, saturated with madness and playfulness.

H C Andersen's tale is about the little poor girl selling matchsticks in the cold on New Year's eve. Nobody wants to buy them.

In this show, the puppeteer, Tessa, is about to perform the story but her audience is being delayed by the juggler performing outside her theatre entrance.

There is conflict to begin with, but gradually the two embark on a joint venture. The children in the audience is included in the project to save the little girl in the story.

Old grey men is a whole collection of small, grey men - and lately also some women, all created by Jon Mihle. The small grey have come to life in little videos and impro work. In 2009 they had their first full length show, and ever since the family has grown to meet the demand for small grey creatures. The grey old men have their own website: www.grågubber.no

 

Script: H C Andersen and Anne Helgesen

Director: Anne Helgesen

Puppet- and maskmaker: Jon Mihle

Performers: Tessa Lepistö and Erlend Tveite

Performing technician: Daniel Sørdalen

Producer: Ingelin Skagen

 

The show lasts for 45 minutes

 


Den fri kjærligheds by av Edvard Munch, Tormod Lindgren (N)

Prøvesalen 08.10.2016 kl. 15

«Den fri kjærligheds by» av Edvard Munch

 

"Rygtet om {den fri Kjær} Frihedens By

havde nået ham – der brændte

den fri Kjærligheds hellige Flamme

 

Ægteskab laves uten Præst eller Fut

Ægteskabet varer ikke over 3 År

ellers blir dom straffa."

 

(fra Edvard Munchs tekst)

Dette er en spennende anledning til å ta del i de første prøvene frem mot en urpremiere på et Munch stykke.

Munch skrev det satiriske stykket om det "bohemske" idealet om fri kjærlighet  i en periode hvor han hadde stor internasjonal suksess, men møtte mye motstand i Norge. Hans gamle venner fra Christiania bohemen gav ham liten støtte, og hans kjærlighetsforhold til Tulla Larsen endte med en skyteulykke. I stykket får hele bohemkretsen gjennomgå.

Her settes dette stykke opp som figurteater, og publikum inviteres inn til de første prøvene i form av en lesning, noen improvisasjoner på et par scener med noen første skisser/prototyper til dukkene.

I møte med Munchs tekst og i dialog med idealet om fri kjærlighet har gruppen invitert med forfatter og dramatiker Aina Villanger.

Produsent, regissør og scenograf: Tormod Lindgren

Medvirkende: Gisle Hass, Tessa Lepistö, Ida Frisch og Lenka Rozehnal samt musiker/utøver Stefan Ibsen Zlatanos.

"City of free love" by Edvard Munch

 

This is a chance to see some work-in-progress on Edvard Munch's play about the bohemians of Christiania (the name of Oslo at the time).

Producer, director and scenographer: Tormod Lindgren

Performers: Gisle Hass, Tessa Lepistö, Ida Frisch and Lenka Rozehnal with musician Stefan Ibsen Zlatanos and writer Aina Villanger.


Adormecida, Marionetas de Mandragora (PT)

Teatersalen, 08.10.2016 kl. 16

Adormecida

 

Have you ever wanted to invent a world of your own, that belonged just to you?

A long timeago, people called “spinners” made wool fabric with old-fashioned machines like a spinningwheel and a loom. In Adormecida (Asleep), two spinners escape their boring work by making upa world that exists in an imaginary box, under a tree of wool that is home to lots of funny andfantastic animals!

"Adormecida" is a puppet theatre project created for the European Capital of Culture, 2012 in Portugal, Guimarães. It is a show that makes us think of the precarious balance between the countryside and the city, that without one the other is incomplete. It is a show that tells the stories of women who make the wool. It is also a story of a life that is born to be free.This story is based on various legends, myths and tales, involving the wool and the spinners, traditions and paths of the contemporary Portuguese puppet theatre."

Without words.

Songs sung i Portuguese.

Duration: 50 minutes.

From the age of 4 and up.

Performers: Clara Ribeiro and Filipa Mesquita

 

Coproduced with Casa de La, Guimaraes 2012 Capital of culture and Limite Zero.

Adormecida

 

Har du noen gang ønsket å skape en egen verden bare for deg selv?

I Adormecida (Sovende) flykter to spinnersker fra sitt kjedelige arbeid ved å skape en hel verden i en fantasieske - under et ulltre som er fullt av artige og fantastiske skapninger.

En poetisk forestilling inspirert av tradisjonene knyttet til arbeidet med ull.

Adormecida forteller historiene til kvinnene som spinner og vever, og er en fortelling om å være født til frihet.

Forestillingen er uten ord, men med portugisiske sanger.

Varighet ca. 50 minutter.

For alle over 4 år.

Med: Clara Ribeiro og Filipa Mesquita

Coprodusert med Casa de La, (Ullhuset) Guimaraes 2012 Kulturhovedstad og Limite Zero.

 


bALANSe, Teater Nova

Prøvesalen 09.10.2016 kl. 13

bALANSe

 

En morsom og vakker forestilling med overraskelser og underfundige karakterer som etterpå kan tas på og lekes med.

Rør og baller. Former i ulike størrelser. Lek med ball som lager lyder og et teppe som beveger seg og lager spennende og morsomme situasjoner. At teppet forvandles til en operasanger er like naturlig som at rørene lager lyder og bygges om til en lekeplass hvor baller og former balanserer og danser.

Alt på scenen er laget for berøring og utforsking. Skuespillerne tar barna med i en interaktiv del på slutten av forestillingen og hjelper dem med å rulle og krype gjennom rør, lage figurer av myke baller og balansere på lave brett.

Forestillingen varer ca 30 min med den interaktive delen og er tenkt for barn fra 1-3 år.

Regi: Simone Thiis Skuespillere/figurspillere: Ragni Halle og Tessa Lepistö      

bALANCe

 

A humourous and beautiful performance full of surprises

Tubes and balls. Shapes in varying sizes. Balls that makes souds and a moving carpet creates excitement and funny situations. The carpets transforms into an opera singer and the tubes becomes the building elements of a playground where balls are dancing and balancing.

Everything on stage is made for touch and exploration. The performance becomes interactive in the end and the children are guided through the magical set.

The performance lasts for 30 minutes and is intended for the youngest children - around 1-3 years old.

Director: Simone Thiis

Performers: Ragni Halle and Tessa Lepistö

 


Conchas, Marionetas de Mandragora (PT)

Teatersalen 09.10.2016 kl. 14

Conchas

 

Join Marionetas de Mandragora from Portugal in their exploration of sea and shore in this show for the youngest children.

The inspiration for this project is the universe of the sea, as it is an element common to Portugal and Norway. Both have a strong relationship with the sea, and the people of both have some temperamental traits resulting from homesickness as well as having their loved ones far away at sea and in dangerous waters. Exploring the contexts of the sea and on land, its activities, objects, colors, shapes, popular stories, elements of nature, sounds, movements, gestures and body language (animals and humans) has created a performance that can give an experience of multisensory art to children, and also to adults who accompany them.

Duration approx. 30 minutes. No words.

Performers: Ricardo Falcao og Clara Ribeiro

Director: Filipa Mesquita

Design: EnVide NeFilebata

Music: Ricardo Falcao

Production by Marionetas de Mandragora and d'Orfeu i n collaboration with Aarflot productions.

 

Conchas

 

Bli med og utforsk hav og land sammen med portugisiske Marionetas de Mandragora.

Inspirasjonen til denne forestillingen kommer fra havet, et element som er felles for Norge og Portugal. Begge land har sterke følelser og tradisjoner knyttet til havet. Under forarbeidet med forestillingen besøkte gruppen Norge og ble kjent med bl.a. Jomfruland, norsk folkemusikk og Teodor Kittelsens liv og verk.

For de yngste barna.

Varighet ca. 30 minutter. Uten ord.

Med: Ricardo Falcao og Clara Ribeiro

Regi: Filipa Mesquita

Scene og figurer: EnVide NeFilebata

Musikk: Ricardo Falcao

Produsert av Marionetas de Mandragora og d'Orfeu i samarbeid med Aarflot produksjoner.